Vanliga frågor

Vad är ett smart hem?

Man kan bäst beskriva ett smart hem genom att återberätta en vardag med smarta produkter. Vakna till lampor som tänds och kaffebryggare som startas. Gå till jobbet med vetskapen om att alla lampor och apparater är avstängda. Njut av din dag i vetskapen om att ditt hem är säkrat både från inbrott, brand och vattenläckage. Kom hem till behaglig temperatur och en redan upplyst bostad. Kryp ner i sängen och se hur alla lampor släcks automatiskt och somna till en avslappnad tanke om att du inte behövt röra lampknappar, element eller fjärrkontroller sen du installerade ditt smarta hem.
Det är för oss ett smart hem.

Varför ska jag välja Smarthomebutiken?

Smarthomebutiken skiljer sig från motsvarande butiker genom att ta fram egna produkter, manualer och information till dig som kund för att din upplevelse i ditt smarta hem ska vara smidig och enkel. Hos oss kan du exempelvis få gratis konsultation, hitta manualer till dina köpta produkter, få hjälp med att importera produkter för dina unika behov och en personlig relation med butiken. Vår affärsidé bygger på 100% nöjda kunder och att alla ska kunna ta del av fördelarna med ett smart hem.

Hur vet jag vad jag behöver?

Vi har gjort det enkelt för våra kunder att förstå vilka produkter som är kompatibla med varandra och inte. På produktbilder kan du exempelvis hitta en stämpel i det nedre högra hörnet som visar om en produkt tillhör Z-wave- eller 433Mhz-protokollet. Om du hittar andra produkter med samma stämpel så fungerar dessa med varandra. Du kan hitta mer information om vad du behöver för att komma igång med Smarthomebutikens “Så funkar det” guide.
Om du ändå behöver hjälp att hitta rätt produkter för ditt hem så är du välkommen att kontakta oss. Antingen via messenger symbolen i det nedre högra hörnet på startsidan eller via Kontaktformulär / Kundtjänst. Det går också bra att maila till info@smarthomebutiken.se.

Jag har tappat bort manualen, vad gör jag?

När du köper en produkt så sparas automatiskt manualen för den produkten under “nedladdningar” på ditt konto. Om den inte finns där så kan du kontakta oss så lägger vi in den åt dig. 

Jag söker en produkt som inte finns i butiken, kan ni hjälpa mig att hitta den?

Vi hjälper alltid till att hitta precis rätt produkter för dina behov. VI har god relation med många olika leverantörer och tillverkare. Vi försöker i första hand att importera produkter men om behovet är tillräckligt stort så tittar vi på om vi kan tillverka produkterna själva.

Startpaket larm NookBox

Jag vill ha ett hemlarm men vet inte vad jag behöver

Smarthomebutiken drivs av LTP Säkerhetsteknik AB som är en av Stockholms främsta företag inom säkerhetsteknik, däribland hemlarm. Därför kan du få professionell hjälp utav våra tekniker för att anpassa ett hemlarmspaket utifrån dig och dina behov.

Behöver jag en elektriker för att koppla in mina enheter?

Alla enheter där man inte kopplar in lösa kablar kräver ingen elektriker. Men arbeten där fast el ska kopplas, exempelvis i inbyggda fjärrströmbrytare eller på universalrelän som kontrollerar 230V så ska inkoppling ske utav behörig elektriker.

Om du vill ha hjälp med att koppla in enheter för fast installation så har vi tillgång till elektriker och tekniker för komplett installation och driftsättning. 

Fibaro double switch

Jag har bytt WiFi lösenord, vad behöver jag göra nu?

För system som Telldus och Fibaro som har en kabelansluten centralenhet så behöver du inte ändra någonting.
Men WiFi-enheter kan behöva återställas och det gör du genom att hålla in reset-knappen. För WiFi pluggar håller man in power knappen i 6 sekunder så återställs pluggen och kan läggas till på nytt.